Reklam McDonalds | Analys

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 1
  • Samhällskunskap 3
  • B
  • 2
  • 910
  • PDF

Reklam McDonalds | Analys

En kort analys av McDonalds reklam för cheeseburgare. Eleven beskriver reklamannonsen och identifierar sedan reklamens målgrupp, syfte och typ av marknadsföring. Vidare så görs även en medieundersökning, där eleven jämför public service-TV och kommersiell TV med hänsyn till skillnader i programutbudet. Notera att källor saknas.

Innehåll

- Reklamanalys
- Medieundersökning

Utdrag

"Reklamanalys:
Jag har valt en reklamannons beställd av McDonalds. Bilden föreställer en cheeseburgare mot en röd bakgrund, i högra hörnet är varumärket placerat. Den röda bakgrunden har man förmodligen för att man vill ha ett samband mellan annonsen och varumärket, då McDonalds oftast knyts till rött t.ex. röd bakgrund på etiketten samt mycket röd färg på restaurangerna.

Ovan produkten finner man texten 'Ingen Big Deal' då man syftar på det pris som står under cheeseburgaren som är 10 kr. Man vill få fram att det är billigt. På hamburgaren finns också texten '100% NÖTKÖTT' - Det budskap man vill sända är någon typ av fräschhetskänsla, att det är enbart nötkött och inget annat."... Köp tillgång för att läsa mer

Reklam McDonalds | Analys

[1]
Användarnas bedömningar
  • 2016-12-14
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    bra. andra del. källor saknas.