Sämre läsförståelse som följd av digitalisering | PM

- Teknikprogrammet (TE) Årskurs 3
- Svenska 3
- C
- 2
- 567
PM (Promemoria): Sämre läsförståelse som följd av digitalisering | PM
Ett PM som undersöker hur digitaliseringen av samhället påverkar läsförståelsen till det sämre hos dagens ungdomar. Eleven drar bland annat paralleller till sjunkande resultat i Pisas läsförståelsetest, men menar samtidigt att ungdomar idag är bättre på att läsa och skapa multimodala texter.
Utdrag
Följt av det nya digitaliserade samhället påstås det att 15-åringar ligger i snitt 875 timmar efter tidigare generationer i fritidsläsning enligt Dino Viscovi i artikeln ”Sämre läsförståelse naturlig följd av nya digitalsamhället” publicerad i DN 2014-08-23. Att dagens ungdomar spenderar avsevärt mer tid åt surfplattor, datorer och mobiler än tidigare generationer är ingen nyhet. Det som tidigare lästes på utskrivet papper har nu digitaliserats. Även småbarn utnyttjar surfplattor som ersättning för att leka, spela eller läsa. Datorer och surfplattor används numera inte bara på fritiden utan i förskolan, skolan samt ute på arbetsplatserna. Har denna digitalisering av samhället inverkat dagens ungdomar på ett... Köp tillgång för att läsa mer Redan medlem? Logga in