Simning | Idrottslektion

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se

Simning | Idrottslektion

Idrottslektionsplanering i simning, där eleven i detalj beskriver övningar inom de olika simsätten fjärilsim, ryggsim, bröstsim, frisim (crawl) och medley.

Elevens kommentar

Tänk på att man förmodligen inte hinner med lika många längder av var övning som det står i planeringen.

Innehåll

SIMNING
- Upplägg
- Uppvärmning
- Fjärilsim
- Ryggsim
- Bröstsim
- Frisim (Crawl)
- Medley
- Avslutning

Utdrag

Simning
Simning är bra eftersom hela kroppen tränas samt att nästan alla kan simma efter sina egna förutsättningar. Det förbättrar både ens kondition och styrka. Man väljer själv vilken muskelgrupp man vill stärka eller så bara kör man en genomkörare.

Upplägg
Dagens lektion blir teknikbaserad simning i medleyordning, d.v.s. fjärilsim, ryggsim, bröstsim, frisim (crawl). Total lektionslängd beräknas till ungefär 60 – 70 minuter, beroende på elever. Målet är att förbättra simmarnas teknik men det blir även lite styrka och kondition i ett relativt långt pass som kommer behöva gå i högt tempo för att hinnas med.

”Uppvärmning” (2-5 min)
• Gå på hälarna till bassängen – öva vinkling inför bröstsim
• P.g.a. avsaknad av plats och material för ordentlig uppvärmning (främst mattor) startar vi med 100 m insim valfritt simsätt. (4 x 25)

1. FJÄRILSIM (10-15 min)
Grundläggande för fjärilsim är själva kicken, som ska göras från höften och neråt, tänk magdansös-övning för att få in korrekt kick.
• Kick med armarna i sidan på mage (2 x 25)  försöka få in kicken
• Kick med armarna i sidan på rygg (1 x 25)  försöka få in kicken
• Kick med en arm (stor bågform framåt = grunden) -För att försöka... Köp tillgång för att läsa mer

Simning | Idrottslektion

[0]
Inga användarrecensioner än.