Skydda hemspråkundervisningen | Argumenterande text

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (NA) Årskurs 2
  • Svenska som andraspråk 2
  • B
  • 3
  • 886
  • PDF

Skydda hemspråkundervisningen | Argumenterande text

En argumenterande text i form av ett brev, som argumenterar för hemspråksundervisning i skolan och för fram vikten av sådan undervisning. Den utgår från boken "Barn med flera språk" av Gunilla Ladberg från 2003.

Lärarens kommentar

Du har tagit upp ett diskussionsämne och presenterat argument som du stött med fakta. Du har ganska mycket fakta, vilket är jätte övertygande. Mycket bra jobbat, men du skulle också kunna föra fram DINA åsikter om ämnet. För att förbättra till nästa gång du skriver argumenterande kan du tänka på att vara tydligare med att tydligt redogöra för argument som är dina egna.

Utdrag

Hemspråksundervisningen har villkor som skiljer sig från andra viktiga ämnen. Ämnet är frivilligt. Tidigare var det så att hemspråksundervisningen fick barnen att gå ifrån andra lektioner. För några år sedan frågade jag ett barn om vad han tyckte om modersmålsundervisningen och han svarade: ”Bra men tråkigt, jag får hela tiden gå ifrån dom andra, tänk om dom håller på med något jätte kul”. Det är så många barn upplevde undervisningen. Det har varit svårt... Köp tillgång för att läsa mer

Skydda hemspråkundervisningen | Argumenterande text

[1]
Användarnas bedömningar
  • 2017-01-18
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    dghkflsökfjglösakjfglösaghfds