Sömn och drömmar | Rapport

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Årskurs 3
  • Naturkunskap 1b
  • B
  • 5
  • 1717
  • PDF

Sömn och drömmar | Rapport

En kortfattad rapport om sömn och drömmar. Rapporten syftar till att ta reda på varför vi behöver sömn, hur det kommer sig att vi drömmer och om sömnbehovet ser olika ut hos olika personer.

Innehåll

- Inledning
- Syfte
- Resultat
- Diskussion
- Källor och källkritik

Utdrag

Vi människor sover bort drygt en tredjedel av våra liv. Sömn behövs för att överleva och för att kroppen och hjärnan ska orka jobba hårt på dagarna. Om man sover gott om nätterna presterar man bättre när man är vaken. Sömn är kanske extra viktigt för oss som studerar, eftersom bra sömn också leder till bättre minne och ökad koncentration.
Vad händer egentligen i kroppen när man sover?
Hjärnan tar det lugnare och får tid att bearbeta det som hänt under dagen. Det är till exempel därför som vi drömmer. Blodtrycket, hjärtfrekvensen och kropptemperaturen sjunker, kroppen vilar.

Sömnen brukar delas in i REM-sömn (Rapid Eye Movement) och non-REM-sömn. Sömnen består av fem så kallade sömncykler, där fyra är non-REM-sömn och en är REM-sömn. Sömncyklernas genomsnittslängd är på 90-120 minuter, men cyklerna inträffar inte t.ex. 90 minuter i streck utan återkommer flera gånger under natten. De första timmarna under natten är cyklerna väldigt korta, men blir längre och längre ju längre natten går.

Stadie 1: (Insomningstadie)
Här går kroppen från vakenhet till sömn. Kroppen slappnar av och ditt blodtryck och medvevetande sänks. I det här stadiet är man väldigt lättväckt och väcks man är man oftast inte medvetenen om att man sovit.

Stadie 2: (Stabil sömn)
Här tillbringar man största delen av sin sömn, runt 50 %. Man är fortfarande relativt lättväckt, och vanlig samtalston räcker oftast för att man ska vakna upp. Kroppen är ännu mer avslappnad än i insomningsstadiet.

Stadie 3 och 4: (Djupsömn)
Djupsömnen är den viktigaste delen av sömnen. Kroppen och hjärnan återhämtar sig, celler bildas, immunförsvaret stärks och muskler byggs upp. Det är i det här stadiet som många snarkar och här är man också som mest svårväckt. Vissa personer tillbringar mer tid i det här stadiet än andra, och ju mer djupsömn desto bättre. Stress, alkohol och droger... Köp tillgång för att läsa mer

Sömn och drömmar | Rapport

[1]
Användarnas bedömningar
  • 2015-05-27
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    bra beskrivning, som får med det viktigaste