Stå i plankan | Aktivitetsanalys

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se

Stå i plankan | Aktivitetsanalys

En aktivitetsanalys (utvärdering) av hur träning för att förbättra elevens kapacitet att stå i "plankan" förbättrats under en 6 veckors period. Fokus ligger bland annat på faktorer som spelat in för att nå målet, vilka muskler som använts, om något kunnat göras annorlunda samt vikten av god kosthållning.

Innehåll

Reflektionsuppgift Idrott & Hälsa

– Klarade du att nå ditt mål/resultat – varför, varför inte?
– Skulle du kunna gjort någonting annorlunda, för att förbättrat din träning/resultat?
– Vilka muskler har du använt? Vilka övningar har du jobbat med för att kunna nå ditt mål? Förklara utifrån termerna agonist, synergist och antagonist. Använd de latinska namnen på musklerna.
– Vad har du lärt dig av dina sex veckor? Hur har dessa veckor förbättrat din styrka/rörlighet/hälsa? Vad har hänt i muskelcellen? Har det förutom at du har jobbat mot ditt mål, gett dig några hälsoeffekter/mervärden? Vilka källor har du använt?
– Hur är en god kosthållning vid styrketräning? Hur har din egen kosthållning varit under dessa 6 veckor?
– Källor

Utdrag

Plankan är en bålstabiliserande övning och då tränar man isometrisk styrka. Och för att nå mitt mål har jag kört plankan och tränat agonisten Rectus Abdominis (raka bukmuskeln) och synergisterna Obliques internus abdominis (inre sneda bukmuskeln) , oblique externus abdominis ( yttre sneda bukmuskeln), iliopsoas och... Köp tillgång för att läsa mer

Stå i plankan | Aktivitetsanalys

[0]
Inga användarrecensioner än.