The Coca-Cola Company - Varumärke och produkt | Inlämningsuppgift

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 2
  • Entreprenörskap
  • C
  • 2
  • 1079
  • PDF

The Coca-Cola Company - Varumärke och produkt | Inlämningsuppgift

En inlämningsuppgift som handlar om företaget The Coca-Cola Company, deras produkt, varumärke och konkurrenter. Här förklarar eleven hur företaget uppstod, hur deras logotyp ser ut samt hur det går till när man ansöker om patent.

Observera att källor saknas.

Utdrag

Coca-Cola är ett av de företag runt om i världen som valt att använda sig av en logotyp för att spela sitt varumärke. En logotyp är en sammansatt ordbild som bildas när man använder sig av såväl ett ordmärke samt ett figurmärke. Pemberton John, uppfinnaren av Coca-Cola döpte tillsammans med sin revisor och kollega Robinson, Frank den nya drycken till Coca-Cola. Robinson Frank är designern av den världskända logotypen, där han med sin egna handstil skissat upp det som vi idag läser på alla Coca-Cola flaskor och reklamer runt om i världen. Coca-Cola är skrivet med två stora C, då Robinson Frank antog att det skulle göra sig bättre i annonser. Tomten har en stor koppling, till varumärket för Coca-Cola. Den varma familjekänslan, rött och vitt samt att tomten visar att en Coca-Cola passar sig väl att dricka året runt.

Coca-Cola är den faktiska produkten, den som man köper efter märke framför smak. Ingen kan förneka att Coca-Cola är känt för sin design på sina flaskor, samt sin tilltalande och upplevelseliknande logotyp. Både Coca-Cola och Pepsi består av en cola-dryck som kärnprodukt. Motivet till att en kund vill köpa någon av dryckerna, kan vara för att släcka törsten, för att denne är sugen på någon söt dricka eller för att personen tycker att drycken är god till kvällsmaten. Men det är inte kärnprodukten i sig, som utgör skillnaden... Köp tillgång för att läsa mer

The Coca-Cola Company - Varumärke och produkt | Inlämningsuppgift

[0]
Inga användarrecensioner än.