Träningsdagbok och Övningar

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (före 2011) Årskurs 2
  • Samhällskunskap B
  • VG
  • 12
  • 3945
  • PDF

Träningsdagbok och Övningar

En längre uppsats som dels presenterar en personlig mat- och träningsdagbok och dels presenterar olika träningsövningar. Innehåller även en lång reflektionsdel med elevens egna funderingar och observationer kring träning - både ur ett personligt perspektiv och ett mer generellt perspektiv.

Lärarens kommentar

Du har en bra inledande del i din uppsats, de kommentarer jag satt ut är mest finslipningar. Försök arbeta mot dessa i kommande uppgifter.

Din metod del vill jag ha mer specifik till nästa uppsats – hur ”fungerar” metoden, vad måste man tänka på om man vill samla information med hjälp av intervjuer (jag gick igenom detta och det ska finnas på ppt/anteckningar)? Du presenterar inte riktigt hur man går till väga när man gör en skrivbordsundersökning.
Till nästa uppgift vill jag se en tydligare motivering och förklaring av metod (läsaren ska vara övertygad om att den metod du använder är den bästa för att genomföra det du valt att undersöka, ingen annan metod ska kännas relevant för läsaren)

Din faktadel och dina analys är bra, även här är kommentarerna finjusteringar. Till nästa uppgift vill jag att du försöker bredda din analys till att omfatta flera samhällsskikt.

Innehåll

- Träningsdag 1 - Matintag
- Träningsdag 2 – Matintag
- Konditionspass
- Träningsdag 3 – Matintag
- Styrketräningspass
- Reflektions del
- Källförteckning

Utdrag

1. Träningsdag - Mat intag
Frukost – havregryn med kruska kli och mjölk, som är fiberrik samt rik på mineraler samt vitamin B och E. Proteindrink som ska öka förbränningen inför konditionspasset, och ge ett jämt blodsocker och mättnadskänsla inför träningen härnäst. Val av frukost är mycket viktigt då jag kommer att hålla första konditionspasset efter den. (normal mängd)
”Träning sker”
Lunch: Fullkornspastasallad(kolhydrater i liten mängd för energin som behövs inför träningen) med strimlad kyckling där jag får in en bra mängd proteiner somm är förebyggande för muskelmassan, liten fetthalt, då jag inriktar mig mer på att förbränna och gå ner i vikt.
Mellamål: Mandarin- rik på vitamin C som är en mycket viktig antioxidant och stimulerar även kroppens upptag av järn. Saftig och bra för koncentrationen.
Middag: Sallad (tomat, gurka, ärtor) med räkor och råris vilket är ris där det yttersta skalet på riset bara har skalats bort och är rikt på vitaminer, mineraler och kostfiber. Hög mättnadskänsla och bra för kroppens matsmältningssystem då grönsaker lägger stor vikt på det. Bra med energiintaget såväl (normal mängd/tallriksmodellen)
Kvällsmål: Fruktsallad- äpplen, vindruvor, banan, apelsin – mängder med vitaminer och tillgodosedd törstkänsla. Alltså bör jag inte lägga lika stor vikt på vitamintillskott men eftersom att jag har så stor brist på dem så är det ett måste i detta fall.
Tillskott: Vitamintillskott(vitamin B12, C, D) och omega3... Köp tillgång för att läsa mer

Träningsdagbok och Övningar

[4]
Användarnas bedömningar
  • 2015-11-01
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    bbäääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääst
  • 2015-05-18
    Skriven av Elev på Årskurs 9
    Den var bra, fick inspiration att göra min egen träningsdagbok.
  • 2017-04-02
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  • 2015-03-15
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    Jättebra, toppen. Tack för det