Turismen och tsunamin | Rapport

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Ekonomiprogrammet (EK) Årskurs 3
  • Gymnasiearbete
  • A
  • 16
  • 4907
  • PDF

Turismen och tsunamin | Rapport

En rapport som analyserar hur turismen påverkades av tsunamin i Phuket och Thailand.

Fördjupningsarbetets syfte är att studera hur turismen i Phuket och Thailand påverkades av tsunamin med fokus på ekonomi och turism.

1.3 Frågeställningar

1.3.1 Hur såg turismen i Phuket ut 2000-2004?
1.3.2 Hur byggdes turistregionen upp igen?
1.3.3 Hur såg turismen i Phuket ut 2005-2015?

Innehåll

Abstract
1. Inledning
1.1 Bakgrund
1.2 Syfte
1.3 Frågeställningar
1.4 Metod
1.5 Material
1.6 Avgränsningar
1.7 Disposition
1.8 Begreppsdefinition
2. Turismen i Phuket, Thailand
2.1 Turismen i Phuket, Thailand 2000-2004
2.3 Återuppbyggnaden av turistregionen
3. Turismen i Phuket, Thailand 2005-2015
4. Analys

Utdrag

1.1 Bakgrund

Bara två dagar efter julafton, 26 december 2004, hände det som inte skulle hända. Hundratusentals människor miste sitt liv när en jordbävning i Indiska oceanen, som uppmättes till 9,0 - 9,3 på richterskalan, orsakade en monstruös tsunami som häpnadsväckande fort drog in över flera länder så som Thailand, Indonesien och Indien. Hela världen hamnade i chock och detta anses vara en av de värsta och svåraste naturkatastroferna som någonsin har inträffat, om man utgår från antalet dödsoffer. Konstigt nog uppmärksammades Thailand mest, förmodligen p.g.a. att detta är ett av världens största turistländer, även om denna nation inte drabbades värst av alla inblandade länder. Då svenskar är en stor del av Thailands turister hamnade Sverige i en enorm chock och många var rädda att en vän eller släkting hade skadats eller till och med dödats.
Eftersom Thailand försörjer sig till stor del på turismen kunde detta bli stora problem för dess ekonomi. Phuket var en av landets många turistdelar som drabbades hårt av tsunamin och denna rapport kommer att fokusera på turismen och ekonomin i Phuket före och efter händelsen.


------

2.1 Turismen i Phuket, Thailand 2000-2004

Thailands största ö, både till ytan och till antalet turister, men även minsta provins, Phuket, har under de 30 senaste åren förvandlats från en sömndrucken liten plats till en av landets populäraste semesterdestinationer med cirka fyra miljoner besökare per år. Den cirka 540 km2 stora ön är även känd som ”Andamanhavets pärla” och ”Söderns pärla” på grund av sin naturskönhet och sin pärlliknande form. Kristallklart vatten och vita stränder har länge lockat turister och allt fler väljer att flytta hit permanent. Antalet utländska turister som reste till Phuket åren 2000-2004 var i genomsnitt 2,8 miljoner med en ökning varje år. År 2000 var det sammanlagt cirka 2,45 miljoner turister och år 2004 cirka 3,4 miljoner stycken.
Det ekonomiska måttet BNP visade sig uppgå till 2652 dollar per invånare år 2004.
Big Mac Index visade att en Big Mac i Thailand år 2004 kostade 1,45 dollar vilket motsvarade cirka 59 baht då. Växelkursen under denna tidpunkt var cirka 40,80 baht för en amerikansk dollar.
Jessica Nilsson och Ingrid Andersson var i Phuket år 2004 innan och under tsunamin med sina respektive familjer. Enligt Nilsson och Andersson låg baht på ungefär 4 gånger den svenska kronan, alltså var en svensk krona ungefär 4 baht. På en skandinavisk köttrestaurang kunde en middag för en person gå på ungefär 350-415 baht, vilket kunde ses som ganska dyrt jämfört med en vanlig thailändsk middag som kunde gå på 80-120 baht per person. Kläder så som linnen och t-shirts gick på cirka 100 baht per plagg och ett par byxor, efter en timmes prutande gick på cirka 210 baht. En skräddarsydd kostym kostade runt 1500 och 2000 baht, dock kostade det 2000 baht att sy upp en kostym. Både Andersson och Nilsson ansåg att priserna var ganska lika i Phuket jämfört med andra platser i Thailand. Nilsson ansåg att det var ganska skräpigt och smutsigt runt om i städerna, dock var stränderna rena och fina. Det hon gillade extra mycket var den exotiska känslan i Phuket då hon en dag såg en man gå på gatan med två bebiselefanter. Andersson som var där när tsunamin slog till berättar att det var ont om färskvaror och drycker precis efter händelsen efter som flyg hade svårt att landa på flygplatser och att Phukets egen flygplats kunde jämföras med en krigsplats. Boende var dyrast på Patong strand och i Phuket jämfört med hela landet, då man hade väldigt liten chans att hitta ett enkelt boende för mindre än 250 baht per natt.


2.3 Återuppbyggnaden av turistregionen

Omedelbart efter katastrofen började volontärer i thailändska Röda Korset att hjälpa till genom att bland annat ge första hjälpen, rädda överlevande ur rasmassorna, behandlade de som blivit skadade samt delade ut mat och rent vatten. Sistnämnda var första prioriteringen innan man skulle påbörja återuppbyggnaden. Snart kom hjälparbetare från Röda korset från hela världen för att hjälpa till. I arbetet för att kunna återuppbygga landet hade man funderat på riskreducerande åtgärder så att byggnader är bättre och människor är väl förberedda och rustade för framtida eventuella katastrofer.
Vid ett möte i Phuket cirka en månad efter tsunamin säger generalsekreteraren i Världsturismorganisationen (WTO), Francesco Frangialli, att jobb och hopp snabbt måste återställas och att den bästa formen av hjälp skulle vara en hastig återgång till normala levnadsförhållanden och professionella aktiviteter. I aktionsplanen de satte ihop skulle en lång rad landspecifika och regionala idéer vidareutvecklas i ett senare möte. Bland annat idéer om tekniskt och ekonomiskt stöd till små och medelstora turistföretag, riskanalyser gällande verksamhet på stränder samt om utbildning av nya anställda för att kunna ersätta de som omkom i katastrofen.
För att kunna hålla sina verksamheter igång har drabbade företagare fått så kallade ”soft loans” och även bidrag för ..... Köp tillgång för att läsa mer

Turismen och tsunamin | Rapport

[0]
Inga användarrecensioner än.