Avskaffa minoritetsspråken | Argumenterande tal

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) Årskurs 2
  • Svenska 2
  • A
  • 2
  • 913
  • PDF

Avskaffa minoritetsspråken | Argumenterande tal

Det här är ett argumenterande tal som handlar om varför minoritetsspråken inte behövs i Sverige, och därför bör avskaffas. Eleven för fram argument som handlar om att språk och samhällen förändras, och att det är viktigare att släppa in det nya än att hålla fast i det gamla.

Utdrag

Det brukar sägas att språket är något levande och som allt levande föds det, förändras med tiden och dör till sist. Visst kan man kämpa emot att något ska dö ut. Vi ger människor mediciner, vi vattnar våra blommor och vi lägger resurs till resurs så att våra nuvarande minoritetsspråk ska kunna leva vidare. Till slut så kommer det oundvikliga att ske ändå, allt kommer att ta slut. Det jag ska prata vidare om idag är att vi måste inse att samma sak även gäller våra nuvarande minoritetsspråk. Vi måste våga släppa taget om dem för att kunna släppa in de nya minoritetsspråken som växer fram i vårt samhälle. Det är dags att glömma hur det har varit i historien och titta framåt på det som kan bli!

Många av dem som talar ett minoritetsspråk eller tillhör en minoritet menar att det ligger en stolthet och en trygghet i samhörigheten i det gemensamma språket. De menar också att anledningen till att dessa språk och att hela kulturarvet har kunnat överleva är att språket har ingått bland landets officiella minoritetsspråk, och med det fått medföljande privilegier. Skulle t.ex. rätten till hemspråksundervisning för minoritetsspråk upphöra är många oroliga att de små språken och även dess kultur skulle försvinna.
Är rädslan befogad? I artikeln ”ska vi bry oss om språkdöden” (språktidningen 11/14/2011) av Ingela Hofsten säger Östen Dahl, professor i allmän språkvetenskap vid Stockholms ... Köp tillgång för att läsa mer

Avskaffa minoritetsspråken | Argumenterande tal

[29]
Användarnas bedömningar
  • 2016-05-08
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Det är en bra argumenterande text. Däremot saknas retorisk struktur där argument och motargument är tydliga. Men generellt sätt ett mycket bra tal.
  • 2016-05-12
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Mycket bra, tog det rakt av och fick högsta betyg! Var tvungen att lägga till några stilfigurer dock.
  • 2018-02-23
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 2
    Hjälper, bra info!!
  • 2017-10-11
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Grymt skrivet tal.Väldigt inspirerande.