Vitlök och Klorin | Labbrapport

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (före 2011) Årskurs 1
  • Naturkunskap A
  • A
  • 5
  • 1204
  • PDF

Vitlök och Klorin | Labbrapport

En labbrapport vars syfte är att undersöka vitlöks påverkan av klorin genom att utsätta den för olika kontamineringsnivåeer. I sin diskussion reflekterar eleven över varför hans ursprungliga hypotes visade sig att vara felaktig.

Innehåll

Klorin och Vitlök – Labbrapport Naturkunskap 1

- Innehåll
- Inledning
- Material
- Metod
- Resultat
- Diskussion
- Referenser

Utdrag

"Material

3 klyftor färsk vitlök
4,5 ml Klorin, natriumhypoklorit (NaClO)
45 ml vatten
3 snapsglas
Pincett
Linjal
Skärbräda
Millilitermått
Matskedsmått (15 ml)
Kamera till fotodokumentation


Metod

Objekt 1, 2 och 3

Jag påbörjade laborationen torsdagen den 21 november. Jag fyllde 3 snapsglas med vardera en matsked (15ml) vatten. I det första glaset – objekt 1- hällde jag 0,5 ml klorin. I objekt 2 hällde jag 1 ml klorin. I objekt 3 hällde jag 3 ml klorin. Jag skalade tre klyftor vitlök och lade den minsta av klyftorna i objekt 1 med rotanlagen nedåt. Jag lade den något större klyftan i objekt 2 med rotanlagen nedåt. Den största av de tre klyftorna lade jag i objekt 3 med rotanlagen nedåt.

Placering

Jag placerade de tre objekten i ett 65x35 centimeters källarfönster, vilket skulle exponera vitlökarna för sol, men under ett begränsat antal timmar per dag. I källaren var det en jämn temperatur på 19 grader."... Köp tillgång för att läsa mer

Vitlök och Klorin | Labbrapport

[5]
Användarnas bedömningar
  • 2016-04-08
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Det var väldigt bra skrivet, mycket tydligt och organiserat. Skriven på ett spännande sätt och mycket intressanta drag och slutsatser. Inledningen gav mig mycket inspiration till mitt egna arbete.
  • 2015-01-21
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    kanonbra lab som ger bra förklaring
  • 2016-05-28
    Skriven av Elev på Årskurs 9
    vilken braaaa rapport
  • 2015-08-07
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    kaaaaaaaaaaaaaaaaaaanon