Volvo XC60 | Reklamanalys

Uppsatsen är kvalitetssäkrad av redaktionen på Studienet.se
  • Naturvetenskapsprogrammet (NA) Årskurs 2
  • Samhällskunskap 1b
  • Inget betyg givet
  • 2
  • 717
  • PDF

Volvo XC60 | Reklamanalys

En analys av Volvo XC60s reklam "Leave the World Behind", med fokus ligger på reklamens miljö, budskap och målgrupp. Vidare så diskuteras även reklamens musikval (Swedish Mafias låt "Leave the World Behind") och varför detta är ett effektivt val.

Utdrag

Det är solklart vem som står bakom denna omtalade reklamfilm. Gruppen Swedish House Maffia och Volvo slog sig ihop och med låten “Leave the world behind” och gjorde något extraordinärt.

Miljön är det som reklamen fokuserar mest på. Reklamen är Inspelad i Norge eller på Island vilket framgår tydligt med det “murriga” landskapet med friska vatten, snötäckta bärgs-toppar, fridfulla och mysiga kaffé-färgade miljöer. Även om dagens klimatfrågor inte ligger i fokus i reklamen, är miljöerna som visas i reklamen tillsynes orörda, oförstörda och nästan så vackra att man glömmer bort att andas. Indirekt leder dethär till att man uppfattar bilen som mer miljövänlig än vad andra bilar är eftersom allting ser så rent ut i förhållande till om reklamen skulle spelats in på en motorväg. Volvo reklamen förtydligar miljömedvetenheten i bilen genom att välja en bakgrundsmiljö i naturen... Köp tillgång för att läsa mer

Volvo XC60 | Reklamanalys

[3]
Användarnas bedömningar
  • 2014-02-04
    mycket bra, rolig läsning och intressant jävligt snyggt upplagt. Kör på!! Bra uppsatts ändå mycket intressant kul som fan!
  • 2015-03-07
    Skriven av Studerande på Termin 2
    jättebra material, kommer som lärarstuderande relatera mycket av detta i min undervisning.
  • 2016-12-14
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    bra. första del. källor saknas.

Material relaterade till Volvo XC60 | Reklamanalys.