Hjälp med Företagsekonomi
Företagsekonomi är ett brett ämnesområde som omfattar en rad olika ämnen knutna till affärsverksamhet – bland annat redovisning, ekonomistyrning, marknadsföring, entreprenörskap samt ledarskap och organisationsteori. Här belyser man inte bara den ekonomiska aspekten av företagande, utan även viktiga sociala och miljömässiga faktorer.
Ofta får du som elev i Företagsekonomi också möjligheten att jobba praktiskt med utvecklingen av hållbara affärsidéer, och ges utrymme att kritiskt granska teorier och modeller som förklarar företagens roll, ansvar och utveckling i samhället.
På studienet.se har vi samlat användbara uppsatser från tidigare elever i Företagsekonomi, för att på så sätt hjälpa dig på traven när du själv ska dyka in i företagandets spännande värld. Hitta det du behöver bland fördjupningsuppgifter, rapporter, analyser och mycket mer.
-
Lagar och Regler - Företagsekonomi | Inlämningsuppgift Företagsekonomi 2
En inlämningsuppgift inom Företagsekonomi, som tar upp och sammanfattar olika lagar och regler som relaterar till företagsekonomi. Eleven tar utgångspunkt i föreskrifter som berör ekonomi, marknadsför (…)
-
Bra ledarskap | Inlämningsuppgift Organisation och ledarskap
En inlämningsuppgift med syftet att belysa hur ett bra ledarskap kan se ut i en organisation. (…)
-
H&M:s marknadsföring | Fördjupningsuppgift Företagsekonomi 2
En fördjupningsuppgift om klädjätten H&M:s marknadsföring. Eleven redogör för företagets affärsidé samt varumärket H&M och hur företaget använder sig av olika metoder för marknadsföring och varumärkes (…)
-
Nulägesanalys av H&M | Analys Företagsekonomi 2
En nulägesanalys av H&M där eleven bland annat analyserar företagets produkter, personal och arbetsmiljö. (…)
-
Affärsplan: Fransk restaurang på landet Företagsekonomi 2
Det här är en utförlig affärsplan för en fransk restaurang på landet i Skåne. Här finns både budget, SWOT-analys, marknadsplan och mycket mer som du kan använda som inspiration till din egen affärspla (…)
-
IKEA: Marknadsföring förr och nu | Rapport Företagsekonomi 2
En rapport om den svenska möbeljätten IKEA, vars syfte är att se närmre på hur företaget marknadsför sina produkter förr och nu, och om det finns likheter och genomgående teman i reklamkampanjerna. Ar (…)
-
H&M | Fördjupningsuppgift Företagsekonomi A
En fördjupningsuppgift om H&M där eleven bland annat skriver om företagets historia, affärsidé och vilka samarbeten de har. Notera att det saknas källor. (…)
-
Starta eget företag | Fördjupningsarbete Företagsekonomi 1
Ett fördjupningsarbete om vad som krävs när man ska starta och driva ett företag på ett bra sätt. Eleven har fokuserat på vilka byggstenar som krävs för ett framgångsrikt företagande och vilka företag (…)
-
Företagens roll i ett hållbart samhälle: H&M | Diskuterande text Företagsekonomi 2
En diskuterande text om företagens roll i ett hållbart samhälle, som diskuterar olika aspekter av klädjätten H&M:s produktion och miljötänk utifrån ett hållbarhetsperspektiv. (…)
-
H&M:s affärsidé | Analys Företagsekonomi 1
En välgjord analys av den svenska klädjätten H&M:s affärsidé. Eleven berättar inledningsvis om företagets struktur och redogör sedan för företagets affärsidé utifrån olika synvinklar. Även företagets (…)