Nationella prov

När de nationella proven börjar närma sig, kan det vara skönt att få lite tips på hur man bäst klarar sig igenom hela processen – med så bra betyg som möjligt!

Här på Studienet kan du få hjälp till de nationella proven i gymnasiet, som genomförs i Svenska, Engelska och Matematik. Vi guidar dig igenom delmomenten i de olika ämnena, så att du känner dig förberedd och trygg inför provtillfällena.

Via länkarna nedan kan du läsa mer proven i de olika ämnena, hur de är utformade, vad du ska kunna och hur du genomför dem på ett bra sätt.

Här kan du även ta del av:

  • Olika praktiska råd
  • Tips till hur du förbereder dig så bra som möjligt 
  • Vad du bör tänka på inför de olika delmomenten

Trots att du kanske känner för att gå i ide några veckor tills de nationella proven är överstökade och faran är över, kan du försöka att se på proven som något positivt. För resultaten av de nationella proven är inte bara statistik på ett papper och inte heller enbart en hjälp för att din lärare ska få en uppfattning om dina kunskaper. De nationella proven ger även dig en chans att ta reda på vad du kan utveckla och förbättra i respektive ämne, och vad du behöver fokusera mer på framöver. Och det finns alltid tid och möjlighet att förbättra sina betyg!

Bli redo för dina nationella prov med Studienet!

Fjärilar i magen?

Att känna nervositet och oro inför ett prov eller en pressande situation är helt normalt. Ibland blir dock nervositeten så stark, att den rent av förhindrar en att genomföra den utmaning en står inför. 
Här kan du läsa mer om hur du kan förebygga nervositet och prestationsångest, samt ta del av förslag på hur du kan förbereda dig både praktiskt och mentalt innan provet.

Nervositet och prestationsångest

De flesta vet hur det känns att bli nervös inför ett prov, när pulsen stiger och man hör att hjärtat slår lite fortare för varje slag. Att bli nervös när man står inför olika krävande situationer är helt naturligt, eftersom man vet att något står på spel, och att ens egen förmåga att kunna prestera här och nu är avgörande för utfallet. Nervositeten är kroppens sätt att förbereda sig på att verkligen kunna leverera när det gäller, och lite nervositet innan man ska igång med en utmaning är oftast bra för att kunna fokusera på själva uppgiften.

Men ibland blir nervositeten så stor att den blir hämmande för prestationen. Så vad kan man göra för att få ro på sina nerver, och hur kan man undgå att nervositeten uppstår - när man sitter på själva provdagen och prestationsångesten sakta men säkert börjar närma sig?

  • När du känner nervositet och stress, blir din andning ofta ytlig. Genom olika avspänningsövningar där man fokuserar på andningen, kan man lära sig att minska stressen i kroppen - och oftast blir man förvånad över hur effektivt det faktiskt är. Mindfulness, som kan översättas till 'medveten närvaro', omfattar olika meditations- och andningsövningar, och är en väldigt effektiv teknik som du kan prova på. Låna en bok på biblioteket eller gå in på nätet och läs lite om mindfulness och/eller om andra avspänningsövningar. Så är du förbered när nervositeten kommer. 
     
  • En stor stressfaktor är att vara försenad till ett prov, och i värsta fall kan en försening resultera i att du inte får lov att genomföra provet. Vakna därför lite tidigare än normalt om provet är på morgonen, så du har gott om tid innan provet börjar. Ät frukost i lugn och ro, och njut av att ha tid till att ta dig till skolan utan panik. Om provet är på eftermiddagen, så se till att vara utanför klassrummet åtminstone tio minuter innan provet börjar, och att du är färdig med alla förberedelser innan dess. 
     
  • Försök se provet som en övning, istället för en livsavgörande prestation. Det är trots allt bara ett prov, och det kan vara så att du råkar ha en dålig dag. De nationella proven inte slutgiltiga för din framtid, och inte heller ditt betyg. Din lärare känner dig och vet hur dina kunskaper är i övrigt. Du kan dessutom alltid förbättra dina betyg, om du känner att det behövs.
     
  • Kom ihåg att det är dina samlade prestationer i varje ämne som bedöms, inte enbart delmomenten. Om du inte skulle klara ett visst delprov behöver du inte få panik. Dina insatser på de andra delproven kan kompensera för det prov som det inte gick så bra på, och därför har du fortfarande en chans för att få godkänt i det nationella provet. Detta kan vara bra att tänka på  om det känns jättetufft under provets gång. 
     
  • Jämför dig inte med andra i klassen. För dig är det endast dina egna resultat som är relevant. De visar hur du ligger till i skolan, och om det finns något du kan jobba på. Kom ihåg att alla människor har olika förutsättningar, så därför presterar inte alla likadant. Vi är alla duktiga på olika saker, även om vi kanske ofta glömmer att påminna oss själva om det.
  •  
  • Sist men inte minst: Kom ihåg att berömma dig själv efteråt, oavsett hur du tror att provet gick. Du gjorde ditt bästa, och i slutändan är det viktigare än själva betyget - trots att det kanske inte alltid känns så.

Praktiska förberedelser och tips

  • Kom ihåg att vara utvilad och utsövd, gå inte och lägg dig allt för sent kvällen innan provet. Om du har svårt för att somna, kan det hjälpa med ett varmt bad någon timme innan, eller att göra några andningsövningar när du ligger i sängen. Det kan även underlätta att lyssna på avslappnande musik eller att lyssna på radio. Försök undvika att använda din mobil eller att titta på tv/använda datorn – ljuset från skärmarna stimulerar dig istället för att förbereda dig för drömmarnas värld. 7-9 timmars sömn per natt är optimalt, det är inte heller bra att sova för mycket. En god natts sömn kan göra underverk!
  •  
  • Ät en ordentlig frukost på morgonen, din hjärna och kropp behöver energi för att kunna fungera ordentligt. Undvik en frukost med för mycket snabba kolhydrater, det kan snabbt göra dig hängig framåt förmiddagen. Havregryns- eller quinoagröt med lite banan och kanel, och en avokado eller kokt ägg med lite grönsaker till är en bra start på dagen, då du även får i dig fett och protein som håller dig mätt och pigg under längre tid.
  •  
  • Ta med dig lite att äta till provet, ifall du blir trött eller hungrig. En banan och lite nötter är ett bra mellanmål, eller en grov macka med ost och grönsaker. Vatten är alltid bra att ha med, du behöver dricka under provets gång. Undvik godis och läsk som enbart förser din kropp med snabba kolhydrater – det påverkar ditt blodsocker negativt och gör dig snabbt orkeslös igen. Men lite mörk choklad är ok :)
  • Ibland kan det även hjälpa mot oron under provet att bara veta att det finns något att äta - även om du inte får användning för det.
  • Ta det lugnt under provets gång, och kom ihåg att läsa igenom alla frågor noggrant, så att du är säker på att du förstår vad uppgiften går ut på. Om du är osäker över en specifik frågeställning kan du alltid fråga din lärare. 
  • Ibland kan man bli väldigt stressad när man stöter på en specifik fråga som man inte kan besvara eller lösa, och det blir inte bättre av att veta att man ska hinna med en massa andra uppgifter. Prova att gå vidare till nästa fråga, och gör ett nytt försök senare. På så sätt kan du känna dig lugn över att du är färdig med resten av provet, och du kanske till och med får en snilleblixt under provets gång!
  • Kom ihåg att gå igenom dina svar en sista gång innan du lämnar in provet, för att försäkra att du inte har glömt att besvara någon fråga eller har missat något viktigt. Har du missat något, ta det lugnt och försök att hinna med så mycket som möjligt genom att fokusera på det viktigaste.

Exempel på nationella prov 

Om du vill läsa och öva på gamla nationella prov, kan du hitta dessa på respektive provinstitutions hemsida. 

Uppsala universitet står för alla nationella prov i Svenska. 

Ansvariga för alla de nationella proven i Engelska är Göteborgs universitet.

Det är Stockholms Universitet och Umeå Universitet som ansvarar för de nationella proven i matematik. SU har kurs 1 och UMU kurs 2-4.

Lycka till med de nationella proven!