Kallocain | Analys

Med denna analysmall kan du få hjälp och inspiration till att analysera romanen Kallocain av Karin Boye. Vi delar med oss av en rad olika exempel på analyser av bl.a. karaktärer, språk, miljöbeskrivningar och teman. Vi berättar även hur du kan tolka verket och hitta fler perspektiv.
Genom att använda Studienets produkter kan du öva dig själv på att bli bättre på att analysera och skriva bra uppsatser. 

Syftet med analysmallen är att hjälpa dig att hitta inspiration och idéer till hur du kan skriva din egen analys av verket. Det är viktigt att du alltid skriver en självständig text och att du inte kopierar från detta eller andra arbeten. Därför är det en bra idé att inte läsa från analysmallen medan du skriver din text, så att du är helt säker på att du inte kopierar från mallen. Du använder analysmallen bäst genom att börja med att läsa igenom den, sedan skriver du ned idéer och perspektiv i punktform som du inarbetar i din analys.

Du kan även göra ett utkast till din egen analys och anteckna eventuella frågeställningar eller perspektiv som du vill vidareutveckla, och sedan gå igenom analysmallen för att få nya perspektiv och hjälp till att skriva vidare.

Till att börja med ger vi dig kortfattad information om vem författaren Karin Boye var. Sedan följer en längre beskrivning av hennes liv, böcker och dikter.

Texten ovan är bara ett utkast. Endast medlemmar kan se hela innehållet.

Få tillgång till hela webboken.

Som medlem av Studienet.se kan du få tillgång till hela innehållet.

Köp ett medlemskap nu

Redan medlem? Logga in

Kallocain | Analys

[4]
Användarnas bedömningar
  • 2017-04-10
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Det var en övergriplig beskrivning av olika delarna som var listade. Däremot tycker jag det är konstigt hur ni tagit slutsatsen att Leo Kall angivit Linda Kall? Jag har letat i boken och nätet men inte hittat någon del där han anger henne. Linda kall försvann det står till och med att Leo undrar vart hon tagit vägen och om hon givit iväg för att leta efter personer som sig själv.
  • 2016-03-19
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
    Gav mig nya idéer till min egna analys som jag inte tänkt på.
  • 2020-10-11
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 3
  • 2016-05-12
    Skriven av Gymnasieelev på Årskurs 1